Rozhodli ste sa pre vývoj mobilnej aplikácie? Výborne. Ako však zabezpečiť, aby zožala úspech a nestala sa mestom duchov? Odpoveď je jednoznačná – prepracovaná marketingová stratégia. A mala by vznikať ešte pred začiatkom vývoja mobilnej aplikácie.
Pripravili sme pre vás sprievodcu základnými krokmi tvorby marketingového plánu i celkovej stratégie pred aj po uvedení vašej mobilnej aplikácie na trh.
Pred uvedením aplikácie:
1. Prieskum trhu
V prvom rade je vhodné vedieť „do čoho idete“. Nevyhnutným krokom je analýza trhu, na ktorý sa chystáte svoju mobilnú aplikáciu uviesť. Kto sú najväčší hráči? Je potrebné identifikovať segment, na ktorý sa zameriate. Od toho sa odvíjajú potreby, ktoré môžete napĺňať. Správnym cielením dokážete ušetriť množstvo finančných prostriedkov. Regulácie od vlády či EÚ (podobné ako GDPR), môžu skomplikovať uvedenie mobilnej aplikácie na trh. Preto je vhodné zvážiť konzultáciu s právnikom, prípadne odborníkmi na problematiku, ktorú potrebujete vyriešiť.
2. Persóny
Je možné, že s pojmom persóna ste sa ešte nestretli, no význam iste aspoň tušíte. Persóny sú imaginárni zástupcovia vašej cieľovej skupiny. Na základe dát zozbieraných počas analýzy trhu vytvorte charaktery. Do detailu ich špecifikujte – základné charakteristiky, vlastnosti, zvyky, zmýšľanie. Nezabudnite priložiť fotku a môžete „šiť“ aplikáciu na mieru.
3. Analýza konkurencie
Poznáte výrok „Čert, žena a konkurencia nikdy nespí?“ Minimálne u tej konkurencie to platí dvojnásobne. Vytvorte si zoznam piatich najväčších konkurentov na trhu a podrobne ich zanalyzujte. Je nevyhnutné, aby ste poznali ich ceny, monetizačný model, UX dizajn, plusy a mínusy, pozrite sa aj na ich hodnotenia. Vyskúšajte ich mobilnú aplikáciu a uistite sa, že sa vyvarujete rovnakým chybám. ste oproti svojim konkurentom lepší.
4. Zoznam médií
Plánovanie PR aktivít ešte v ranom štádiu vývoja mobilnej aplikácie je veľkou výhodou. Utvorte si zoznam všetkých možných spôsobov komunikácie vašej mobilnej aplikácie. Influenceri, blogy, publikácie – všetko, čo sledujú užívatelia vo vašej cieľovej skupine. Dajte im o vás vedieť a vytvorte tzv. „buzz“, nech o vás hovoria všade, kam sa len pohnú.
5. Tvorba webovej stránky a Landing page
Vytvorenie webovej stránky v dostatočnom predstihu vám pomôže budovať SEO v dostatočnom predstihu, čo sa vám vyplatí počas aj po uvedení mobilnej aplikácie na trh. Vhodný dizajn landing page pomáha vytvoriť už spomínaný buzz – umiestnite na ňu uvádzacie video, fotky, píšte blogy ohľadom danej problematiky.
6. Výber monetizačného modelu
Ako vám mobilná aplikácia prinesie peniaze? Existuje niekoľko ciest, či už sponzoring, reklamy vo vnútri aplikácie, nákupy v mobilnej aplikácii a podobne. Budete ponúkať freemium model alebo aplikáciu založenú na zaujímavom obsahu?
7. Príprava na marketingové aktivity v AppStore a Google Market
Štatistiky hovoria jasne – 65% aplikácií je stiahnutých na základe priameho vyhľadávania v obchodoch s aplikáciami. Je preto potrebné nastaviť marketingové aktivity správne. Začnite s názvom – musí byť jasný, ľahko zapamätateľný a trefný. Použite v ňom i kľúčové slovo. Druhým krokom je vhodný popis – nebojte sa popísať v čom ste výnimočný a aká je vaša pridaná hodnota. Nahrajte atraktívne screenshoty z aplikácie. Vhodne vyberte i kategóriu, kde by mohli cieľoví užívatelia hľadať. A nakoniec nezabudnite na lokáciu – nech vás nájdu tí, ktorí rozumejú jazykom aplikácie.
8. Content marketingová stratégia
Naplánujte si príspevky a obsah, ktorý budete pravidelne produkovať. Už počas vývoja mobilnej aplikácie zbierajte screenshoty, tvorte videá a obsah, ktorý zaujme cieľovú skupinu. Vytvoríte povedomie o vašej značke, zabezpečíte si množstvo konverzií na stránku a dostatočný traffic. Tak isto vybudujete dôveru. Vďaka blogu viete ďalej pracovať s email marketingom, remarketingom, sociálnymi sieťami a podobne.
9. Sociálne siete a nastavenie cieľov
Sociálne siete sú jednou z najľahších ciest propagácie vašej mobilnej aplikácie. Tie najvhodnejšie opäť zistíte na základe cieľovej skupiny. Facebook, Instagram, LindedIn, Twitter či Pinterest treba určite zvážiť. Na každú sociálnu sieť sa však tvoria príspevky iného typu, čo je pomerne náročné na náklady i čas. Prepájajte sociálne siete s vaším kanálom na Youtube, kde môžete tak isto zaujať pomerne veľkú skupinu ľudí.
Uvedenie aplikácie na trh
1. Stiahnutia, stiahnutia, stiahnutia mobilnej aplikácie
Po uvedení mobilnej aplikácie je dôležité získať v krátkom čase čo najväčší počet stiahnutí, ktoré vám zabezpečia čo najvyššiu pozíciu v app storoch. Povzbuďte svojich priateľov a rodinu, nech vám rovno hodia aj hodnotenie a pomôžu vytvoriť buzz.
2. Mediálny plán
Teraz prichádza na rad spomínaný zoznam komunikačných médií. Oslovte ich, poskytujte interviá, nechajte mobilnú aplikáciu zaradiť do prieskumov, trendov, podcastov, či videí. Oslovte influencerov, nechajte ich, nech si vašu appku vyskúšajú dopredu a hodia na ňu referenciu. Pýtajte si spätnú väzbu aj od svojich užívateľov a pravidelne na ňu odpovedajte.
3. Stratégia udržateľnosti a atraktívnosti pre užívateľov
Máte pozbierané dáta zo spätných väzieb? Výborne. V tomto kroku pristúpite k vytvoreniu plánu zlepšovania mobilnej aplikácie. Tak isto je dôležité navrhnúť stratégiu udržateľnosti, aby sa k vám užívatelia vracali. Jednou z možností sú tzv. „push“ notifikácie, špeciálne zľavy, akcie, jedinečný a pútavý content.
Po uvedení mobilnej aplikácie
1. Zvážte „Burst“ Kampaň
Burst kampaňou označujú marketéri kampaň, kedy v krátkom časovom rozmedzí (24-72 hod.) zaplatíte intenzívnu reklamy v rôznych druhoch médií. Cieľom je získavanie počtu stiahnutí a zlepšovanie pozície v obchodoch s mobilnými aplikáciami. Bohužiaľ je tento typ kampane náročný na rozpočet, preto treba tento krok veľmi dobre premyslieť.
2. A/B testovanie mobilnej aplikácie
A/B testovanie mobilnej aplikácie je podobné tomu na webových stránkach. Je veľmi vhodným nástrojom, pokiaľ sa chystáte robiť inovácie. Umožňuje vám totiž testovať dopad rôznych zmien na funkcionalitu aplikácie a reakciu užívateľov. Jednej skupine užívateľov ponúknete zmenu A, druhej skupine zmenu B a už len sledujete, ktorá zaznamenala väčší úspech.
3. Nastavenie metrík a cieľov
Celkovým cieľom bude dozaista získať určitý obnos príjmov. Je však dôležité správne nastaviť aj čiastkové ciele – ich naplnenie môžete sledovať pomocou rôznych metrík – návratnosti, kvality a podobne. Vďaka metrikám môžete povedať čo fungovalo, nefungovalo a ako pracovať s vašimi financiami efektívnejšie.
Pokiaľ ste náš článok dočítali až sem, marketingovú stratégiu by sme mali hotovú. Už stačí len začať pracovať na vývoji mobilnej aplikácie.